Wyłącz intro

Świeże wiadomości

Dynia pełna zdrowia i witamin

10/10/2014

Jest królową jesieni, bo właśnie o tej porze roku króluje na naszych stołach. Dynia to bogactwo witamin i składników mineralnych, a ponadto znakomita inspiracja do tworzenia pysznych dań. Czy już wiesz, co przygotujesz z dynią w roli głównej? Podamy Ci na tacy pyszne przepisy i ciekawostki na temat tego wyjątkowego warzywa.

 

​Warzywo o wielu „twarzach”

Nikomu nie trzeba przedstawiać pomarańczowej odmiany dyni. Najpopularniejsza w kuchni polskiej, o słodkim miąższu, jest idealna do smażenia, pieczenia, marynowania i gotowania. Zupa z tej właśnie odmiany wypada znakomicie. Sam możesz się o tym przekonać. Zajrzyj do przepisu na dyniową zupę, przygotuj niezbędne składniki i ugotuj to znakomite danie. Muscat de Provence to inna odmiana dyni, której też warto spróbować. Charakteryzuje się intensywnie pomarańczowo-czerwonym miąższem. Znakomicie nadaje się do placków i potraw makaronowych. Delikatnie orzechowym i kremowym smakiem może pochwalić się dynia Hokkaido. Jeżeli szukasz przepisu z jej udziałem, znajdziesz go tutaj. Inne odmiany dyni to makaronowa (delikatna w smaku, po ugotowaniu rozpada się na makaronowe pasemka) i piżmowa (słodka, o orzechowej nucie, doskonała do zup, zapiekanek, chlebów i ciast).


Bogate i zdrowe wnętrze dyni

Dynia to przede wszystkim smakowity miąższ, który ma w sobie samo zdrowie. Jest bogaty w beta-karoten, witaminy z grupy B i C, a także takie pierwiastki jak wapń, żelazo, magnez i fosfor. Jedzenie dyni wzmacnia układ odpornościowy, pobudza trawienie, obniża poziom tłuszczów we krwi i pomaga zredukować tkankę tłuszczową. Warto jednak wiedzieć, że dynia ma wysoki indeks glikemiczny, dlatego nie powinni objadać się nią diabetycy.


To pestka!

Może się wydawać, że pestki są bez znaczenia. Nie w przypadku dyni. Obfitują w duże ilości cynku. Ten ma wiele zalet, m.in. wpływa pozytywnie na cerę. Dyniowe pestki to także witaminy z grupy B, niacyna i fitosterole, które chronią przed miażdżycą. W kuchni pestki dodaje się do sałatek, ciast i chleba.


Nie zapomnij o oleju z nasion

Z pestek dyni da się wycisnąć coś więcej, a mianowicie olej, który też obfituje w wiele składników przydatnych naszemu organizmowi. Pamiętaj jednak, by nie używać go do smażenia, ponieważ pod wpływem wysokiej temperatury tworzy szkodliwe związki. Dyniowy olej bogaty jest w kwasy omega-3 i omega-6. Potrzebujemy ich do budowy błon komórkowych, a ponadto pomagają nam w koncentracji, chłonięciu wiedzy i poprawie pamięci. Olej to także witamina młodości i płodności, czyli witamina E. Pomaga w utrzymaniu prawidłowego stanu skóry, włosów i paznokci.


Na zdrowie!

zwińrozwiń

zobacz również

Aby zapewnić poprawne działanie naszego serwisu, zapisujemy pliki cookie na komputerach naszych użytkowników. Korzystając z serwisu, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej ›

OK, akceptuję